SKOLENS BAGGRUND​

Vedsted Friskole er en grundtvig-koldsk friskole, der begyndte sin skolevirksomhed i 1893 som et udslag af den folkelige bevægelse på egnen i sidste halvdel af 1800-tallet.

Det var en tid, hvor folkelige bevægelser forlangte, at menneskene fik ret til at tage hånd om deres egne forhold.

Grundtvigs og Kolds tanker om den rette måde at drive skole på er stadig rettesnor for skolen, men vi fortolker dem selvfølgelig ind i vores egen tid.​

Med sine mere end 100 år er skolen i dag en broget, men hyggelig ”landsby” bestående af mange forskelligartede bygninger.

Ud over at hver klasse har sit eget lokale, råder vi over alle fornødne faglokaler, samt en nyere, meget fin idrætshal.

Vedsted Forsamlingshus, der uden for skoletiden udlejes til forskellige arrangementer, tilhører også skolen..​​

OMRÅDET FOR FRISKOLEN

Se billederne i stort til højre​.