Vedsted Friskole er en grundtvig-koldsk friskole, der begyndte sin skolevirksomhed i 1893 som et udslag af den folkelige bevægelse på egnen i sidste halvdel af 1800-tallet. Det var en tid, hvor folkelige bevægelser forlangte, at menneskene fik ret til at tage hånd om deres egne forhold.
Grundtvigs og Kolds tanker om den rette måde at drive skole på er stadig rettesnor for skolen, men vi fortolker dem selvfølgelig ind i vores egen tid.
PRØVE- OG KARAKTERFRIHED - INGEN TEST
På Vedsted Friskole bliver eleverne ikke testet. Vi mener ikke, at en test kan sige mere, end læreren og eleven ved i forvejen, hvilket gør testen fuldstændig overflødig. Desuden løses eventuelle faglige vanskeligheder ikke gennem en test – her kan testen kun medvirke til at stadfæste elevens manglende formåen, hvilket selvsagt ikke styrker selvværdet eller motivationen.
Man bliver ikke rask af at få taget sin temperatur, og man behøver heller ikke altid at tage sin temperatur for at finde ud af, om man er syg.
Men for at sikre en progressiv indlæring evaluerer vi løbende med eleverne for at sætte individuelle mål. Disse evalueringer kan finde sted i den daglige undervisning og er mere formaliseret, når vi én til to gange om året inviterer forældre og i de ældste klasser også elever til samråd, hvor de fleste af elevens lærere vil være til stede.
INGEN EKSAMEN
Vi afholder ikke Folkeskolens Afgangsprøve. At afslutte et undervisningsforløb med en afgørende prøve flytter fokus fra fagets indhold til prøven. Vi ønsker at bevare børnenes naturlige nysgerrighed og fastholder, at man skal lære noget, fordi det er spændende at lære noget, ikke fordi man skal klare en prøve.
I stedet udstyrer vi eleverne efter 9. og 10. klasse med et omfattende afgangsbevis. Her beskrives elevens standpunkt i samtlige fag fra 8. klasse, herunder også valgfag og frivillig undervisning i skolens musik- og billedskole. 9. og 10. klasses danskprojekt er ligeledes evalueret, og afgangsbeviset afrundes med en almen udtalelse, der beskriver elevens personlige kvaliteter og tilgang til skoleforløbet.
INGEN KARAKTERER
Elever på Vedsted Friskole får ikke karakterer. Vi mener, at en saglig evaluering er mere nuanceret, end en karakterskala kan rumme.
Desuden lægger karaktersystemet op til sammenligning eleverne imellem, hvilket kan virke som dokumentation for et hierarki, der skader fællesskabet og hæmmer ligeværdet.
OM SKOLEN
I den daglige undervisning lægger vi stor vægt på høj faglighed og kreativitet. Vi tager udgangspunkt i den enkelte elevs muligheder, hvilket understøttes af tilstræbte klassestørrelser på højst 18 elever.
Med rod i det grundtvig-koldske læringssyn er fortælling et vigtigt element i undervisningen. Særligt i fag som historie og kristendom er det levende ord i højsæde, dels fordi det er en spændende og effektiv læringsmetode, og dels fordi danskkompetencer ikke skal være styrende for elevernes udbytte i andre fag.