Vedsted Friskole er en Grundtvig-Koldsk friskole, der begyndte sin skolevirksomhed i 1893 som et udslag af den folkelige bevægelse på egnen i sidste halvdel af 1800-tallet. Det var en tid, hvor folkelige bevægelser forlangte, at menneskene fik ret til at tage hånd om deres egne forhold.
Grundtvigs og Kolds tanker om den rette måde at drive skole på er stadig rettesnor for skolen, men vi fortolker dem selvfølgelig ind i vores egen tid.
Skolens værdigrundlag
Skolens grundlag hviler på de Grundtvig-Koldske principper, som vægter menneskelig dannelse, dialog og fællesskab højt. Vi ønsker at skabe en skole, hvor elever udvikler sig som hele mennesker i en balanceret kombination af faglighed, kreativitet og ansvarlighed.
Vores værdigrundlag udtrykkes gennem følgende syv kerneværdier:
Fællesskab
Fællesskabet er fundamentet for læring og trivsel. Vi skaber et miljø, hvor elever og ansatte føler sig som en del af noget større, og hvor vi sammen løfter hinanden gennem samarbejde og solidaritet.
Faglighed
Faglig udvikling er centralt for vores arbejde. Vi stræber efter høj kvalitet i undervisningen, så eleverne opnår de nødvendige kompetencer til at navigere i en kompleks verden, samtidig med at vi vækker deres nysgerrighed og læringsglæde.
Kreativitet
Kreativiteten er drivkraften bag innovation og personlig udvikling. Vi fremmer en åben og eksperimenterende tilgang, hvor eleverne udfolder deres idéer og tænker nyt i deres læring.
Ansvar
Vi opfordrer elever og ansatte til at tage ansvar for sig selv, hinanden og omverdenen. Ansvarsfølelse udvikles gennem aktiv deltagelse, engagement og refleksion over egne handlinger.
Tillid
Tillid er en forudsætning for gode relationer. Vi arbejder for at skabe et miljø, hvor elever og ansatte føler sig værdsat og kan udtrykke sig frit med vished om, at de bliver mødt med respekt og åbenhed.
Tryghed
En tryg ramme er afgørende for læring og trivsel. Vi sikrer, at skolen er et sted, hvor alle føler sig velkomne, set og støttet, uanset baggrund og forudsætninger.
Respekt
Respekt for hinanden og for forskelligheder er kernen i vores skolekultur. Vi lærer eleverne at værdsætte mangfoldighed og udvise empati og ansvarlighed i mødet med andre.
Med dette værdigrundlag ønsker vi at skabe en skole, der både rummer det enkelte menneskes unikke muligheder og understøtter fællesskabets styrke. Gennem fælles engagement og med de Grundtvig-Koldske idealer som kompas arbejder vi for at ruste eleverne til et liv som oplyste og aktive verdensborgere.
vi giver ikke karakterer - vi skaber karakterer
Eleverne på Vedsted Friskole får ikke karakterer, fordi vi ønsker at fremme en læringskultur, hvor fokus ligger på udvikling og nysgerrighed frem for tal og sammenligning. Vi ser evaluering som en mulighed for at give konstruktiv feedback, der støtter elevens individuelle læringsrejse og fremhæver deres styrker og potentialer.
Ved at undgå karakterer styrker vi et fællesskab baseret på samarbejde og gensidig respekt, hvor alle elever føler sig værdsat for deres unikke bidrag og kompetencer. Uden karakterer undgår vi også det pres og den konkurrence, som ofte følger med sammenligninger, og skaber i stedet et trygt læringsmiljø, hvor eleverne kan udforske og udfordre sig selv uden frygt for at blive målt op imod hinanden. Vi ønsker, at de lærer for at forstå og fordybe sig – og fordi læring i sig selv er spændende og givende.
For at sikre en progressiv indlæring arbejder vi i stedet med løbende evalueringer i samarbejde med eleverne og sætter individuelle mål, som støtter deres udvikling bedst muligt. Disse evalueringer foregår både i dagligdagen og på mere formaliserede tidspunkter, når vi en til to gange om året inviterer forældrene – og i de ældste klasser også eleverne – til samtaler med de fleste af elevens lærere til stede.
INGEN EKSAMEN
Vi afholder ikke Folkeskolens Afgangsprøve, da vi mener, at en afsluttende prøve flytter fokus fra den egentlige læring til præstationsangst og eksamensresultater. I stedet for at fremme reel læring og forståelse risikerer prøver at fremme en præstationskultur, hvor det vigtigste bliver at præstere godt i én bestemt situation, fremfor at udvikle sig og være nysgerrig på læring.
Vi ønsker at bevare børnenes naturlige nysgerrighed og glæde ved at lære – at inspirere dem til at fordybe sig i emner, fordi de har lyst, og fordi læring i sig selv er værdifuldt, ikke blot som en vej til en karakter. En præstationskultur kan ofte medføre, at elever mister motivationen, oplever stress og undgår at tage chancer i deres læring af frygt for at fejle. Hos os er målet, at eleverne lærer, fordi de finder glæde og mening i det, de lærer – ikke for at bestå en prøve.
I stedet udstyrer vi eleverne efter 9. og 10. klasse med et omfattende afgangsbevis. Her beskrives elevens standpunkt i samtlige fag fra 8. klasse, herunder også valgfag og frivillig undervisning i skolens musik- og billedskole. 9. og 10. klasses danskprojekt er ligeledes evalueret, og afgangsbeviset afrundes med en almen udtalelse, der beskriver elevens personlige kvaliteter og tilgang til skoleforløbet.
Skolens ekskursioner og studieture
På vores skole ser vi ekskursioner og studieture som en central del af elevernes dannelse og læring. Gennem rejser og ture oplever eleverne verden uden for skolens rammer, får styrket deres fællesskab og får mulighed for at omsætte teori til praksis i nye kontekster.
Årlig lejrskole for hele skolen
Hvert år tager hele skolen, på tværs af alle årgange, på en fælles lejrskole. Denne tur er et højdepunkt, hvor fællesskabet dyrkes og styrkes gennem aktiviteter, natur- og kulturoplevelser samt samarbejde på tværs af klasser. Lejrskolen er en unik mulighed for at skabe minder og relationer, der rækker langt ud over skoleåret.
Studieture på de enkelte skolehold
Ud over den fælles lejrskole arrangeres der også studieture for de enkelte skolehold. Disse ture er skræddersyet til holdenes faglige fokus og interesser. Eleverne bidrager selv til at finansiere turene gennem forældrebetaling og deres egne initiativer. Gennem året arrangerer de forskellige hold events og aktiviteter som boder til skolens høstfest, loppemarkeder, caféaftener eller lignende, hvor de tjener penge til studieturene.
På denne måde lærer eleverne både værdien af samarbejde og ansvarlighed samtidig med, at de får mulighed for at opleve spændende destinationer og få ny viden og perspektiver.
Vores ekskursioner og studieture er mere end bare rejser – de er en del af den dannelse, der forbereder eleverne til livet som engagerede, nysgerrige og medansvarlige verdensborgere.
10. KLASSE
På vores skole tilbyder vi også 10. klasse som en del af vores undervisningstilbud. 10. klasse er en unik mulighed for elever, der ønsker et ekstra år til at styrke deres faglige niveau, modne sig personligt og forberede sig til ungdomsuddannelserne.
Sammenlæst med skolens udskolingsklasse
10. klasse er integreret med skolens øvrige udskoling, hvilket skaber et inspirerende og dynamisk læringsmiljø. Denne struktur understøtter stærke sociale relationer og giver et fællesskab, hvor alle elever kan udvikle sig fagligt og personligt.
I 10. klasse lægger vi særlig vægt på at styrke den enkelte elevs afklaring og motivation for fremtiden. Undervisningen tilrettelægges med fokus på både faglig fordybelse, praktiske erfaringer og samarbejde.
Hos os er 10. klasse ikke kun et skoleår, men en vigtig investering i elevernes fremtid – og et år fyldt med udfordringer, fællesskab og personlig udvikling.